tirsdag 17. november 2009

Mysteriet om ordet "lepasit"

Min farmor hadde mange ord jeg aldri har hørt andre steder. Ett av dem er lepasit. Pussig nok dukket det samme opp i en episode av Sex & Singelliv i går kveld.

Det var ganske nådeløst. Et skjørt som hang lepasit måtte fikses. Da var det lagt opp feil slik at det hang lenger ned på den ene siden enn den andre. Som sagt har jeg ikke hørt ordet noe annet sted. Et Google-søk gir ingen resultater (unntatt fra ungarske nettsteder, men det tror jeg nok vi trygt kan se bort fra).

Frem til i går kveld hadde jeg altså ikke hørt ordet. Før jeg slumret til Sex & Singelliv, den episoden hvor Steve har fått fjernet den ene testikkelen på grunn av kreft. Han er frustrert over tapet av en "ball" og fastslår at når han ser seg selv i speilet, ser han en mann som er lopsided. Lopsided. Ballene hans henger rett og slett lepasit. Farmor hadde blitt dypt sjokkert.

Men kan det stemme? Kan det være det samme ordet? Og hvor kommer det fra?

Norsk illustrert ordbok omtaler ordet lepe: (på tekstil): tunge eller flik som oppstår når trådene har strukket seg ujevnt i veven. Det kan også være et verb, og da beskriver det å henge ned i lepe (gardinen, kjolen).

Hva da med ordet lopsided? Online Etymology Dictionary skriver at første belegg for ordet er fra 1711, og at det i begynnelsen ble brukt om skip som helte mot den ene kanten. Det høres definitivt ut som vi har med lepasit å gjøre. Men i engelsk mener man at lop- i lopsided er en variant av lap (fang). Det samme nettstedet oppgir at lap i gammelengelsk het læppa, og at det betydde et skjørt eller et tøystykke. Ordet skal gå tilbake til en fellesgermansk rot *lapp-, som igjen kommer fra det aller eldste indoeuropeiske språket, hvor stammen *leb- betydde å være løs, eller å henge ned. I norrønt het det lappr.

Fra lappr er veien kort til et langt mer vanlig ord: lapp. Falk og Torps etymologiske ordbok fra 1903-1906 viser hvordan lappr ikke bare er i slekt med lepasit og lopsided. Hvis man går tilbake til den indoeuropeiske roten *leb- (som altså betydde "å henge ned") , har den gitt opphav til det latinske limbus såvel som de mer hjemlige ordene løv (henger ned på treet), lubben (mage som henger ned) og kanskje til og med loft (som opprinnelig betegnet et rom dekket av bark eller løv).

Det synes i hvert fall hevet over enhver tvil: Steves baller henger lepasit. Jeg hadde aldri trodd jeg skulle finne en link mellom Sex & Singelliv og min forlengst avdøde farmor. Når jeg tenker etter, er det like greit at hun ikke fikk oppleve akkurat det.

6 kommentarer:

  1. Morsomt! Jeg kan verbet lepe, men har ikke hørt lepasit. Hvordan analyserer du det?

    SvarSlett
  2. Det jeg lurer på, men som jeg ikke vet nok opp er om -sit er en avledning av side/sidig. (Da vil parallellen være perfekt mot engelsk.) Her må noen som kan mer om lydendringer i norsk trå til.

    Som ord er det vel adjektiv, skulle jeg mene. Er du enig? "Det var lepasit." Og kanskje "?et lepasit skjørt".

    SvarSlett
  3. Det må vel være adjektiv, ja. Det er liksom litt pussig at "sit" skal være en avledning av "side", som eneste som den eneste i sitt slag. Kan det kanskje ha noe å gjøre med "sid" (lang)?

    Skal forhøre meg om det neste gang jeg treffer noen ekte nordister. Det skjer veldig ofte i lunsjen. Så: fortsettelse følger, forhåpentligvis.

    SvarSlett
  4. Jeg er enig i det at side eller sidig > sit er rart. Men ville ikke sid bli [si]? Det var derfor jeg tenkte at svekkelse av siste vokal + d>t (det heter désonorisation på fransk, men husker ikke norsk term) var mer sannsynlig. Kan hende har det en helt annen opprinnelse? Ser frem til svar fra nordistene. Dette må da Arne T. kunne redegjøre for, tror du ikke?

    SvarSlett
  5. Det var i grunnen samstemmighet blant nordistene (Arne Torp og Helge Sandøy)at det måtte være "sid". Så sånn er det!

    SvarSlett
  6. I boka Me og uss, de og dikko - dialekt i Ål og Torpo utgitt i 2005 av Ål og Torpo mållag står:
    lepa-si (lepasid) adj. som er ujamn (om kjolekant/dåskant) og
    leputt (leput) adj. ujamn, t.d. om ein kjole som er ujamn i nedre kant.

    SvarSlett